Amb quin material es practica ballet?

  • Per practicar ballet, necessitem dos tipus de materials, els que utilitzem a la classe per assajar, i el que utilitzem per representar una obra.

Material de classe

Sabatilles de mitja punta amb la sola partida
  • Al principi de la classe, durant l'escalfament els ballarins i les ballarines porten unes sabatilles anomenades "de mitja punta". Són sabatilles de cuir tou o de tela, normalment de color carn, però també de color rosat, blanc, i negre. Dintre d'aquest tipus hi ha dos altres tipus, les sabatilles de mitja punta amb sola partida i les sabatilles de mitja punta amb sola sencera. Els nens i les nenes petits normalment comencen amb sabatilles de sola sencera, i quan creixen se les canvien per les de sola partida.





Mallot de tirants negre
  • Durant les classes, les ballarines porten mallot, que és una peça de roba elàstica que cobreix tot el tronc i que acaba als engonals, tot i que hi ha mallots sencers (que cobreixen el tronc i les cames). Els tipus més comuns són els de tirants, de màniga curta, de màniga tres cuarts... Són sempre molt senzills i normalment no tenen gaires adorns. Poden ser de tots els colors, però per a les classes es més comú utilitzar-ne de color blau cel, blau-marí, negre, vermell o rosa pàlid.
  • Quan aquests mallots no són sencers (és a dir, que només cobreixen el tronc), les ballarines es posen unes mitges a les cames que poden ser senceres (que arribin fins la punta), o bé es poden tallar les puntes. Són de color rosa, però aquest aspecte és més opcional i també es poden utilitzar-ne de color blanc, negre, o simplement de color carn.
  • Els ballarins no porten mallot; simplement porten malles i una samarreta.
Sabatilles de punta
  •   Transcorreguda una estona de la classe, i quan les ballarines ja estàn sufientment escalfades, arriba el moment de posar-se les sabatilles de punta. 
  • Aquestes sabatilles estan reforçades amb cartró (que s'oculta per dins) per tal d'aguantar el pes de la ballarina al pujar a la punta. 
  • Normalment són de color rosa pal, més cap a un color carn, ja que han de representar una prolongació de la cama (com si fossin el peu mateix), i han de donar la sensació de que la ballarina està flotant. Els homes no porten sabatilles d'aquest tipus, sempre en porten de mitja punta.
  • Quan les nenes petites comencen a assajar amb les puntes (a partir dels 12 anys), es col·loquen unes proteccions a la punta del peu, normalment d'espuma o silicona, que serveixen per amortiguar el pes i que no es facin gaire mal, i quan ja porten un temps adaptant-se a la nova sabatilla (a partir dels 17 o 18), deixen de portar-les i s'emboliquen la punta dels peus amb una simple tela de sabatilla o amb paper de vàter.



Proteccions: punteres d'espuma



  • Després de posar-se les puntes, per sobre dels mallots es posen els tutús d'assaig, que són una mena de faldilles de tul que envolten la cintura. Els tutús d'assaig normalment són simples i mai van adornats, serveixen per tal que la ballarina s'acostumi al tutú, ja que els tutús escènics són bastant més grans. El color dels tutús d'assaig són normalment de color blanc, tot i que també n'hi ha de color negre i rosa.







  • Durant les classes, les ballarines es fan un simple recollit al cabell per tal que no molesti a la cara. No fa falta que portin adorns, ja que només van a assajar.










Material escènic


  • A l'escenari, les ballarines ballen sobre les puntes. Aquestes sabatilles poden estar adornades amb brillants si el personatge que interpreten ho requereix, i també es poden pintar amb maquillatge de colors.
Fragment de "La bayadère"
Aquesta ballarina interpreta una dona oriental
  • En els ballets, les ballarines porten quasi el mateix material: mallot i tutú, mitges i sabatilles de punta, tot i que ara estan molt més adornats amb colors i brillants. Els tutús són el doble de grans, són més pomposos i elegants, i van a conjunt amb el mallot. Els dos poden ser de qualsevol color, mida i disseny, però han de tindre algun element relacionat amb la obra (en "El llac dels cignes", les ballarines que interpreten cignes porten plomes enganxades al tutú i al mallot).
  • Tot i així, els ballets no requereixen estrictament els tutús, també es poden portar faldilles llargues fins als turmells o qualsevol altre tipus de vestit que pugui interpretar el personatge. Per exemple, la ballarina de la foto porta una mena de conjunt que inclou pantalons, faldilla i un top.
  • També és important el maquillatge escènic, ja que defineix la funció del personatge dins l'obra: si es un personatge malvat estarà maquillat amb tons durs i freds, i si és un personatge bo estarà maquillat amb tons dolços (galtes rosades, etc.). 


    A continuació, us deixo un vídio que indica com maquillar-se a l'estil de El cigne negre.